Sprogtrappen

SprogTrappen er et forebyggende sprogpædagogisk redskab, hvis formål er at styrke fagpersonalets evner til at understøtte optimal udvikling og læring hos både et- og tosprogede børn mellem 0 og 3 ½ år.

SprogTrappen ser på sammenhængen mellem barnets udvikling af færdigheder og anvendelse af disse i samspil med omgivelserne. Det er summen af barnets samspilserfaringer med omgivelserne og ikke alderen i sig selv, der driver barnets udvikling.

SprogTrappen er ikke en test eller en udredningsmetode, men et sprogpædagogisk observationsredskab, der gør det muligt løbende at følge og støtte barnets udvikling og opdage eventuelle udfordringer tidligt. Indplaceringen af barnet sker på baggrund af observationer og indgående kendskab til barnet i hverdagskontekster.

Udviklingszoner frem for alder

SprogTrappen fokuserer ikke alene på barnets formelle sprog (fx ordforråd), men sætter fokus på flere udviklingsområder, som ifølge nyere forskning (Thomsen, P. 2017) gensidigt påvirker hinanden og som har afgørende betydning for børns sprogudvikling.

Redskabet kan udpege specifikke områder, hvor barnet mangler erfaring, og med denne viden kan det daglige arbejde med barnets sprogudvikling målrettes.